…i sprawić, że będzie Ci się lepić podłoga. Mimo to naprawdę je polecam! Jeżeli czujesz się zagubiona, wydaje Ci się, że całe Twoje życie jest do kitu, a jednocześnie nie wiesz, jak miałoby ono wygladać i czego tak naprawdę chcesz – to ćwiczenie jest dla Ciebie. Mnie pomogło ogarnąć życie po lipcowym kryzysie, o którym pisałam tutaj.

Co dało mi to ćwiczenie? Przede wszystkim:

1) Pozwoliło mi nabrać dystansu do mojego życia – a to z kolei dostrzec te rzeczy, które sa w nim dobre i nie chcę ich zmieniać.

2) Pomogło mi w stworzeniu wizji tego, jak chciałabym, aby wygladało moje życie.

3) Udało mi się dzięki niemu ustalić na nowo priorytety.

4) Pokazało mi, jakie konkretne działania mogę podjąć natychmiast – co zrobić w pierwszej kolejności, aby szybko poprawić swoje samopoczucie.

5) Uświadomiło mi jak znaleźć czas na nowe pasje, projekty i czynności, które do tej pory wiecznie odkładałam na później.

6) Dało mi ogromnego motywacyjnego kopa i wskazówki od czego powinnam zacząć, aby ogarnąć życie.

Zachęciłam Cię? Jesteś ciekawa, co to za magiczna metoda?W gruncie rzeczy jest bardzo prosta!

Aby ogarnąć życie potrzebujesz:

> kawałka czystej podłogi, szyby, blatu

> 2-3 bloczków karteczek samoprzylepnych w wybranym rozmiarze

> długopisu lub kolorowych cienkopisów

> notesu lub kartki

Jak ogarnąć życie – od czego zacząć?

W pierwszej kolejności wypisz na karteczkach różne obszary Twojego życia. Poniżej mała ściąga – kategorie, z których korzystałam ja i to, co konkretnie dla mnie oznaczały.

> Moje ciało, wygląd i zdrowie: to, co myślę o swoim wyglądzie, jego waga, wzrost, stan mojej cery; częstotliwość uprawiania przeze mnie sportu; stan mojego zdrowia; to jak często wykonuję badania i jakich specjalistów odwiedzam; to jak się czuję i co mi dolega

> Moja psychika, emocje i duchowość: wszystkie uczucia, które obecnie towarzyszą mi na co dzień; to czy i jak często się modlę/medytuję; najistotniejsze relacje w moim życiu

> Praca i hobby: moja aktualna praca; zarobki; typ pracy; zawód; hobby; emocje i opinie związane z moją pracą; ludzie, z którymi pracuję

> Stan posiadania: informacje na temat stanu moich finansów; posiadanych przeze mnie cennych przedmiotów (np. samochód); jak często i czy kontroluję wydatki; z jakich kont w banku korzystam

> Dom i miejsce do życia: gdzie mieszkam; w jakim mieście i dzielnicy; jak wygląda moje mieszkanie; jak się w nim czuję

> Rodzina, przyjaciele oraz relacje z innymi ludźmi: imiona bliskich mi osób; moje najczęstsze postawy w relacjach z innymi; najczęstsze sposoby spędzania czasu z najbliższymi

> Czas wolny: to, jak spędzam wolny czas; jak lubię go spędzać; rzeczy, których chciałabym spróbować i się nauczyć

Karteczki przyklejamy obok siebie w równych odstępach na podłodze/blacie/szybie. Pod każdą z kategorii umieść obok siebie jeszcze dwie karteczki:

> Teraz – która symbolizuje to, co aktualnie dzieje się w danej strefie Twojego życia.

> Od teraz – która symbolizuje to, jak chciałabyś, aby ten obszar wyglądał docelowo.

Jak ogarnąć życie – co teraz?

Pod karteczką z napisem ‚Teraz’ będziemy umieszczać wszystko to, co aktualnie składa się na każdy obszar naszego życia. Jedna osoba, uczucie, rzecz, pomysł czy czynność powinna znajdować się na jednej karteczce. Pamiętaj, że oprócz stanu faktycznego dobrze jest umieścić w tych kolumnach także marzenia, inspiracje i rzeczy, które Cię interesują w danej chwili.

Kiedy wypiszesz wszystkie możliwe elementy warto, abyś dokonała ich dogłębnej oceny.

Zacznij od dowolnego obszaru i zastanów się:

1) Jak długa jest utworzona przez Ciebie pod nim lista? Pomoże Ci to ocenić, w których obszarach Twojego życia dzieje się więcej niż w pozostałych.

2) Jakie elementy zawiera? Jakim słowem lub zdaniem mogłabyś je podsumować? Pomoże Ci to ocenić, jak wygląda każda sfera w Twoim życiu.

3) Które elementy chciałabyś w nich pozostawić i jesteś z nich zadowolona? Których chciałabyś się pozbyć?

Aby ogarnąć życie trzeba ustalić plan działania na najbliższy czas.

Karteczki z elementami, których nie chcesz już dłużej doświadczać przyklej z boku. Zerknij na nie jeszcze raz i wybierz spośród nich trzy-cztery rzeczy, które doskwierają Ci najmocniej. Wybierz takie elementy, których zmiana przyniesie najszybsze i najlepsze efekty. Zapisz na kartce papieru jakie czynności musisz podjąć aby zniknęły z Twojego życia. Spróbuj nadać im jak najbardziej konkretną formę – tak, abyś mogła wprowadzić je w czyn jak najszybciej.

To te właśnie rzeczy powinnaś zrobić w pierwszej kolejności, aby poczuć się lepiej. W moim przypadku były to takie czynności jak stworzenie planu finansowego, rezygnacja ze słodyczy i fast foodów oraz zadbanie o bloga.

Możesz zastanawiać się dlaczego skupiamy się tylko na kilku czynnościach, zamiast zaplanować jak pozbyć się ich wszystkich. Zgadłam?

Ponieważ ‚Od teraz’ będziesz zajęta przeżywaniem swojego wymarzonego życia a nie tym, co przeszkadzało Ci w starym.

Karteczki z elementami, które chciałabyś zostawić w obszarach swojego życia przenieś do kolumny z napisem ‚Od teraz’. Przyjrzyj się im uważnie – to one stanowią solidne, dobre fundamenty, na których możesz budować i opierać zmiany. Kolejnym krokiem jest oczywiście dodanie do tej kolumny nowych karteczek z elementami, które chciałabyś wprowadzić do swojego nowego życia. Być może w tej kolumnie znajdą się rzeczy, które na ten moment wydają Ci się nierealistyczne lub których nie jesteś do końca pewna, ale chciałabyś ich spróbować.Popuść wodze fantazji i nie ograniczaj się – nie musisz wiedzieć jak coś zrobić, aby tego chcieć i zrobić temu miejsce w swoim życiu.

Kiedy skończysz ponownie przyjrzyj się uważnie każdej ze stref i odpowiedz sobie na poniższe pytania:

1) Czy nowe listy są dłuższe od starych? Które z nich zawierają dużo elementów, które najmniej? Spróbuj realistycznie ocenić, czy wystarczy Ci czasu na to, by pomieścić wszystkie nowe elementy. Być może musisz z czegoś zrezygnować albo odroczyć pewne cele w czasie?

2) Jak wiele nowych, a jak wiele starych elementów znajduje się w każdej strefie? Pomoże Ci to określić, które obszary Twojego życia wymagają najwięcej pracy.

3) Jakim jednym słowem lub zdaniem podsumowałabyś każdą z nowych stref? Dzięki temu stworzysz motto, które pomoże Ci trzymać się nowego kursu.

Została już tylko jedna rzecz do zrobienia. Ułóż karteczki według ważności, przyklejając najistotniejsze elementy na górze i stopniowo przechodząc w dół do mniej ważnych. W ten sposób uda Ci się określić na nowo swoje priorytety.

Gratulacje – udało Ci się ogarnąć życie. Teraz pora działać!

Koniecznie dajcie znać, czy u Was ta metoda się sprawdziła! Lubicie takie ćwiczenia, chciałybyście ich na blogu więcej?