Ci z nas, którzy zaopatrują się w marketach dobrze wiedzą, że obecnie niewiele rodzajów warzyw nie jest dostępnych przez cały rok. Z drugiej strony coraz częściej słyszymy, że aby być zdrowym najlepiej jeść sezonowe warzywa i owoce rosnące w naszej strefie klimatycznej. Przy codziennym szybkim przygotowywaniu posiłków łatwo się jednak pogubić w natłoku sprzecznych informacji. Przygotowałam zatem dla Was nowy cykl, w którym podzielę się z Wami swoim doświadczeniem w zakresie sezonowego gotowania. Znajdziecie w nim informacje o tym, jakie produkty warto uwzględnić w Waszej kuchni w trakcie każdej z pór roku.

To co, gotowe?

Dlaczego warto spożywać sezonowe warzywa i owoce?

Zastanawiacie się, dlaczego sezonowe warzywa i owoce są tak istotne, aby być zdrowym? Przecież spożywanie jakichkolwiek warzyw czy owoców powinno wystarczająco dobrze wpłynąć na nasz organizm! Kiedy zastanowimy się nad tym, jak wzrastają sezonowe warzywa i owoce oraz czym różnią się od ich szklarniowych, sztucznie uprawianych kuzynów, zdamy sobie sprawę, że te pierwsze wygrywają już w przedbiegach. Dlaczego?

Po pierwsze – rosną naturalnie w danym miesiącu a zatem zawierają mniejszą ilość chemicznych substancji, których używa się aby poprawić wzrost roślin. W zależności od tego, gdzie je kupujemy, jest szansa, że nie będą zawierały ich wcale!

Po drugie – to we właściwym dla siebie okresie owocowania warzywa i owoce są najsmaczniejsze oraz zawierają najwięcej składników odżywczych.

Po trzecie – sezonowe warzywa i owoce są tańsze w stosunku do innych produktów oraz do ich szklarniowych odpowiedników dostępnych w innym czasie.

Po czwarte – dzięki nim nasza kuchnia staje się bardziej zróżnicowana i zgodna z cyklem natury. Nie tylko dostarczamy sobie w ten sposób dokładnie tych substancji, których potrzebujemy w ciągu konkretnej pory roku. Tworzymy też piękne wspomnienia – nie bez powodu dla większości z nas lato to smak pierogów z jagodami a jesień to korzenne aromaty i wyprawy na grzyby.

Gdzie kupić/znaleźć sezonowe warzywa i owoce?

Sezonowe warzywa i owoce najłatwiej wyszukiwać na małych ryneczkach i w lokalnych sklepikach. Dostawcy często wystawiają tam na sprzedaż plony własnych ogrodów. Można je jednak kupować nawet w hipermarketach – w wielu z nich na etykietkach z ceną dodana jest także informacja o miejscu pochodzenia danych zbiorów. Warto poszukać wśród rodziny i znajomych lub założyć niewielki ogródek obok swojego domu, na parapecie lub balkonie. Część z sezonowych produktów możemy również zebrać sami pod warunkiem, że nauczymy się je rozpoznawać – tak jest w przypadku grzybów, owoców leśnych czy roślin takich jak szczaw. Im krótszą drogę muszą przejść rośliny zanim znajdą się na naszym talerzu, tym zdrowiej dla nas.

Przejdźmy jednak do właściwego pytania…

Co jeść latem, aby być zdrowym?

Latem mamy do dyspozycji wiele świeżych i różnorodnych produktów – zerknijcie na zestawienie poniżej. To właśnie w tych miesiącach wymienione poniżej produkty są najzdrowsze, najsmaczniejsze i zawierają najwięcej składników odżywczych.

 

Czerwiec

Warzywa: bób, szparagi, botwinka, marchew, pietruszka, ogórki, pomidory, cebula dymka, rzodkiewki, brokuły, bakłażan, groszek cukrowy, groszek zielony, kalafior, kalarepa, rabarbar, szczaw, szpinak, por, pieczarki, ziemniaki, cebula, sałata, pietruszka korzeń, rukola, fasola, seler (korzeń), kapusta (biała, czerwona, włoska, pekińska)

Grzyby: kurki, pieczarki

Owoce: truskawki, arbuzy, maliny, agrest, jabłka, gruszki, czereśnie, poziomki, melony

 

Lipiec

Warzywa: cebula, groszek zielony, papryka, kapusta (biała, czerwona, włoska, pekińska), brokuły, rzodkiewka, fasolka szparagowa, kalarepka, brukiew, por, marchew, buraki, koper włoski, bób, cukinia, patison, szczaw, cebula dymka, kukurydza, bakłażan, fasola, groszek cukrowy, szpinak, kalafior, ogórki, pomidory, rabarbar, sałata, ziemniaki, botwinka, seler (korzeń)

Grzyby: kurki, podgrzybki, pieczarki

Owoce: borówki amerykańskie, melony, maliny, czerwone i czarne porzeczki, śliwka mirabelka, wiśnie, brzoskwinie, morele, maliny, agrest, czereśnie, poziomki, jabłka, gruszki, jagody, arbuzy, brzoskwinie

 

Sierpień

Warzywa: pietruszka, dynia, ogórki, papryka, rzodkiewka, sałata, cebula, kapusta (biała, czerwona, włoska, pekińska), bakłażan, karczochy, por, fasolka szparagowa, brokuły, seler naciowy, rabarbar, dynia, fasola, botwinka, kalarepa, marchew, brukiew, cebula dymka, buraki, cukinia, kalafior, patison, szpinak, ziemniaki, szczaw

Grzyby: kurki, podgrzybki, borowiki szlachetne, rydze, pieczarki

Owoce: jeżyny, śliwki, brzoskwinie, aronia, melony, śliwki mirabelki, borówka brusznica, czarny bez, jagody, dzika róża, rokitnik, morele, winogrona, agrest, borówka amerykańska, gruszki, jabłka, maliny, porzeczki, poziomki, arbuzy, figi

Mam nadzieję, że post Wam się przyda. 🙂 Macie swoje ulubione potrawy z wykorzystaniem sezonowych warzyw i owoców? Chętnie o nich poczytam!