Seria sezonowe warzywa i owoce na blogu prawie dobiega już końca – przed nami jeszcze tylko dwa odcinki. Ten będzie wyjątkowo krótki, bo niewiele jest produktów, na które sezon przypada w trakcie zimnych miesięcy. Wiem, że teraz w sklepach możemy kupić wszystko przez okrągły rok, ale borówki w grudniu raczej nie powalają wartościami odżywczymi. Tęsknię za letnimi sałatkami z mnóstwem świeżej sałaty i pomidorami, ale ilekroć skuszę się na nie w sklepie okazuje się, że są bez smaku.

Pociesza mnie trochę perspektywa zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Uwielbiam wigilijne przysmaki, Wy też? Co ciekawe, składniki, z których je przygotowujemy są doskonałym urozmaiceniem naszej diety o tej porze roku. Kiszonki, suszone owoce i grzyby, mrożone warzywa albo orzechy – to dzięki nim możemy dostarczyć naszemu organizmowi cennych witamin i substancji. Jest to również tradycyjny sposób odżywiania się naszych przodków w trakcie zimy (no dobra, może poza mrożonkami). Decydując się na wprowadzenie tych produktów do naszej diety możemy przetrwać zimne miesiące bez potrzeby sięgania po sztuczne, pozbawione smaku, typowe dla innych pór roku składniki.

Chociaż sezonowe warzywa i owoce właściwe dla zimy występują w ograniczonej liczbie to na całe szczęście są bardzo uniwersalne. O wiele korzystniejsze dla naszego zdrowia będą kuchenne eksperymenty z udziałem dobrze znanej włoszczyzny niż wymyślne i drogie owoce z supermarketów. Jeżeli więc zastanawiacie się, co należy jeść zimą, aby być zdrowym, zerknijcie na poniższe zestawienie. Jak zawsze uwzględniłam podział na poszczególne miesiące, choć listy produktów występujących w ich trakcie są niemal takie same.

 

Sezonowe warzywa i owoce – co jeść zimą, aby być zdrowym?

 

Grudzień

Warzywa: fasola, brukselka, brukiew, jarmuż, kapusta (biała, czerwona), cebula, marchew, pietruszka, por, seler (korzeniowy),  ziemniak, topinambur, cykoria, roszponka

Grzyby: pieczarki

Owoce: gruszki, jabłka, pomarańcze, mandarynki, grejpfruty, cytryny

 

Styczeń

Warzywa: fasola, brukselka, brukiew, jarmuż, kapusta (biała, czerwona), cebula, marchew, pietruszka, por, seler (korzeniowy),  ziemniak, topinambur, cykoria

Grzyby: pieczarki

Owoce: gruszki, jabłka, pomarańcze, mandarynki, grejpfruty, cytryny

 

Luty

Warzywa: fasola, brukselka, brukiew, jarmuż, kapusta (biała, czerwona), cebula, marchew, pietruszka, por, seler (korzeniowy),  ziemniak, topinambur, cykoria, roszponka

Grzyby: pieczarki

Owoce: gruszki, jabłka, pomarańcze, mandarynki, grejpfruty, cytryny

 

To już wszystko – pozostaje nam zatem cieszyć się na myśl o świątecznych przysmakach i niecierpliwie wyglądać pierwszych młodych warzyw w sklepach. Jeśli macie jakieś ulubione zimowe potrawy albo sposoby na przełamanie kuchennej monotonii w trakcie zimowych miesięcy, koniecznie napiszcie o tym w komentarzu – cały czas szukam nowych inspiracji, mogą się też przydać innym!